Ahad, 13 Mac 2011

Kenapa rambut gugur?


Ujian genetik dapat mengenal pasti secara tepat mereka yang bakal mengalami keguguran rambut akibat keturunan, sebelum tanda keguguran di kesan”
Rambut bukan saja pelengkap gaya, malah sangat penting untuk meninghatkan keyakinan seseorang.
Justru, keguguran rambut perkara yg membimbangkan, apatah lagi ia berlaku kepada golongan muda, khususnya wanita.
Ada yang berpendapat, jika masalah keguguran rambut berlaku pada lelaki, mereka boleh memilih untuk membotakkan kepala, namun hakikatnya bukan semua orang sesuai dengan gaya ini.
Malah ada kajian menunjukkan lelaki botak mempunyai peluang untuk di terima bekerja berbanding yang mempunyai rambut. Berdasarkan laporan persatuan dermatologi MALAYSIA, jenis masalah keguguran rambut paling kerap di alami adalah ALOPECIA ANDROGENETIK yang berlaku pada 30 peratus berlaku pada lelaki berusia 30thn, 50 peratus lelaki berusia 50thn, dan 50 peratus wanita menjangkau 60thn.
Meskipun faktor genetik dipercayai memainkan peranan utama dalam perkembangan ALOPECIA ANDROGENETIK, gaya hidup dan faktor luaran lain mungkin turut menyumbang pada masalah ini.
Kini ada ujian genetik dapat memastikan punca sebenar seseorang itu mengalami masalah keguguran rambut. Ini dapat melenyap kan beban pisiologi dan keuangan dalam mencari cara penjagaan rambut gugur yang betul untuk menghindari masalah keguguran rambut dan penipisan rambut.
Ujian genetik ini mudah dan tidak menyakitkan tetapi pengambilan sempel tisyu pipi mesti dilakukan dalam persekitaran terkawal oleh pakar trikologi yang di iktiraf.
Sampel ini akan di hantar ke amerika serikat untuk analisis genetik dan keputusannya dapat diketahui dalam masa dua minggu menurut ketua trikologi svenson asia dan timbalan peresiden persatuan trikologi asia, teo kim teik, pada masakini diagnosiskeguguran rambut hanya berdasarkan pemerhatianterhadap proses kehilangan rambut.
“meskipun seseorang profisional rambut boleh mengesan tanda awal keguguran rambut, ujian genetik memberikan diagnosis tepat sebelum tanda awal dapat dilihat.
Sebenarnya seseorang kehilangan lebihkurang 50peratus rambutnya apabila tanda keguguran rambut mula kelihatan.
“ujian ngenetik untuk keguguran rambut yang di kenali sebagai ujian litmus dapat mengenal pasti secara tepat mereka yg bakal mengalami alopeciaandrogenetik atau biasanya dirujuk sebagai keguguran rambutakibat keturunan, sebelum tanda keguguran rambut di kesan.
“ujian ini dapat menentukan ciri awal genetik terhadap keguguran rambut dikalangan lelaki dan wanita berusia 18thun ke atas.
“diagnosis genetik yang tepat akan memudahkan ahli trikologi terlatih merangka program rawatan pencegahan,” katanya seperti yang di petik dalam harian metro 13-3-2011.
Ini keranarawatan keguguran rambut berpeluang lebih cerah untuk berjaya seandainya masalah dikesan dan dirawat pada peringkat awal untuk menghalang proses trikologi yang mengakibatkan rambut gugur.
Ujian genetik untuk keguguran rambut boleh didapati di semua pusat sven son di malaysia pada harga RM250 (boleh di tukar untuk dua kali rawatan).
Mereka yang mengalami masalah alopecia androgenetik dinasihatkan bertemu pakar trikologi sebelum melakukan ujian genetik.
     Oleh: teo kim teik
Peresiden persatuan trikologi asia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan